keskiviikko 21. tammikuuta 2015

Henkilökohtaisten taitojen kehittäminen II

21.1.2015

Vaikka henkilökohtaisia taitoja on jo käsitelty puhtaasti myynnillisestä näkökulmasta, niin haluan jatkaa aiheesta vielä hieman yleisemmällä tasolla. Kiitollisena lähetän ensin terveiset tuutoreilleni, jotka ovat tukeneet minua muualla kuin myynnin parissa toimiessani ja henkilökohtaisia taitojani kehittäessäni. Tämä teksti kumpuaa sisältäni heidän osoitettuaan minulle suuntaa matkalla täydempään itseeni.

Taito on jotain, jota saavutamme toistuvan harjoittelun tuloksena. Joillakin meistä saattaa olla erityisiä synnynnäisiä valmiuksia tietyn taidon ilmenemiseen elämässämme. Toisilla näitä valmiuksia ei ole, mutta kaikki voivat harjoitella valitsemaansa taitoa ja tulla harjoittelun avulla siinä hyväksi tai jopa huippuosaajaksi. Jotkut meistä lopulta harjoittavat taitoaan jopa elääkseen, kuten muusikot esimerkiksi tekevät. Muusikot eivät kuitenkaan unohda harjoittelun merkitystä eivätkä he pystyisi harjoittamaan ammattiaan vain esiintymällä eri tilaisuuksissa. Heidän täytyy edelleen harjoitella vanhoja jo unohtuneita kappaleita tai melodioita ja tietenkin lisätä aina jotain uutta ohjelmistoonsa.

Taito ei siis pysy yllä tai kehity ilman jatkuvaa harjoittelua ja sen harjoittamista. Kun ihminen haluaa olla taitava jossain asiassa, hän sitoutuu nöyränä taitonsa palvelukseen. Nöyränä siksi, että kuvitellessaan osaavansa jonkun asian, ihminen usein tulee ylpeäksi ja lakkaa harjoittelemasta. Taidon harjoittaminen käy silloin yhä hankalammaksi ja saattaa loppua kokonaan taitamattomuuden pakon edessä. Samasta syystä myyjän on pysyttävä nöyränä myyntitaidoilleen niin henkilökohtaisten ominaisuuksiensa kuin oppimiensa teknistenkin tietojen ja taitojen osalta. Aina on mahdollisuus kehittyä paremmaksi ja taitavammaksi. Maailma muuttuu ja kehittyy. Myyjä voi aina oppia uutta työhönsä ja asiakkaisiinsa liittyvistä asioista. Samanaikaisesti voi iloita siitä osaamisen tasostaan, jonka on saavuttanut tähän mennessä. Opittua asiaa tai taitoa ei koskaan unohda kokonaan ja saavutettuaan tietyt taidon kehittymisen eri vaiheiden tasot, ihminen ei putoa koko matkaa alas täydelliseen taitamattomuuteen vaan ehkä edelliselle tasolle, josta helpompi ponnistaa säännöllisen harjoittelun avulla taas eteenpäin.

Haastavia isoja tenttejä varten opiskelijat hiovat taitonsa opiskellun asian pääkohtien osalta jopa ylikuntoon, niin että tentissä tai vaikka pääsykokeessa henkisestä paineesta johtuva jännitys ei estäisi aivojen ja muistin toimintaa ja laskisi suoritustasoa liikaa tai estäisi sitä kokonaan. Kukaan ei halua joutua kipsiin tärkeällä hetkellä, mutta niin voi joskus käydä kenelle tahansa. Myyjälle tällainen kipsiin joutuminen näkyy usein miten heti kukkarossa. Se on vältettävissä myyntiprosessin säännöllisellä kertaamisella eli harjoittelulla ja tuotetietojen päivittämisellä ja kertaamisella. Myös ammatin harjoittaminen vähemmän tärkeiden asiakkaiden parissa itseluottamuksen lisäämiseksi auttaa valmistautumaan sen tärkeän ja ison asiakkaan kohtaamiseen.

Tämän asian muistaminen auttaa myös myyntijohtoa valmentamaan tiimiään parhaisiin mahdollisiin tuloksiin. Kun muistaa kerrata myyntiprosessin vaiheita säännöllisesti ja päivittää sekä syventää tiimiläistensä tuotetietoutta, saavuttaa parempia tuloksia. Voit tarkkailla milloin tiimisi jäsen on valmis kohtaamaan entistä suurempia ja haastavampia asiakkaita sekä keskustella myyjäsi kanssa hänen mielestään sopivasta ajankohdasta siirtyä haastavampiin tai monimutkaisempiin asiakastehtäviin. Tämä on myynnin esimiehen tai myyntijohtajan taitoa.

Taitava tekijä nauttii työstään ja pääsee usein flow-tilaan. Hän on sisäistetyn taitonsa johdattamana toiminut ikään kuin vaistomaisesti ja intuitioon luottaen oikein saadakseen parhaan mahdollisen tuloksen, joka sillä hetkellä on mahdollinen. Myyntiprosessin vaiheita ei aina pysty tietoisesti ajattelemaan myyntikäynnin aikana. Usein kuitenkin käy niin, että hiljattain kerrattu myyntiprosessi tai sen joku vaihe tulee mieleen juuri oikealla hetkellä asiakaskäynnillä, jossa myyjä olisi ilman myyntiprosessin kertausta toiminut toivotun tuloksen kannalta huonommin vanhaan tietoonsa ja taitoonsa tukeutuen. Vähä vähältä näitä prosessin kertauksen tuomia oivalluksen hetkiä ja toiminnan kehittymistä tulee lisää jopa niin paljon, että vanhat epäkäytännölliset tavat jäävät pois ja niiden tilalle tulee uusia ja toimivimpia toimintamalleja.  

Itse tiedän olevani hyvässä vireessä ja saavuttaneeni flow-tilan ja usein myös parhaan mahdollisen yhteyden asiakkaaseeni, kun asiakaskäyntieni välissä kävelen kadulla hymyssä suin ja kohtaan ihmisten erilaisia reaktioita aurinkoiseen olemukseeni. Hymyni ei vain ota laantuakseen ja mieleni tekee halata koko maailmaa. Olen taas onnistunut keskustelussa ainutlaatuisen yksilön kanssa. Miltä sinusta tuntuu, kun olet vireessä tai flow-tilassa taitojesi ansiosta?


Menestystä päivääsi!
Valmentajasi
¤TrainEtta


harriet.realetta@gmail.com

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti