torstai 21. tammikuuta 2016

Myyjän ulkoinen olemus

21.1.2016

Myyjän ulkoisella olemuksella on merkitystä sille, millaisen kuvan asiakas saa myyjästä. Ulkoinen olemus on ensimmäinen asia, jonka toinen ihminen huomaa meistä ja näin ollen se vaikuttaa vahvasti ensivaikutelman muodostumiseen sanattoman ja sanallisen viestintämme lisäksi. Ulkoinen olemuksemme näkyy ulospäin pukeutumisessamme ja ulkonäössämme.  Huippumyyjä pukeutuu asiakkaansa mukaan esimerkiksi vaihtamalla jakun tai puvun takin villatakkiin mennessään autokorjaamoon myymään ja jakun tai puvun takin suuryrityksen pääkonttorille mennessään.

Huoliteltu ja hillitty ulkonäkö esimerkiksi hiusten leikkuun, kampauksen ja meikin suhteen on eduksi myyjälle. Asiakaspalvelutehtävissä mietitään lisäksi esimerkiksi lävistysten ja tatuointien määrää ja näkymistä. Monien mielestä liiallinen pukeutuminen, hajuvesien käyttö ja ehostus esimerkiksi missityyppisesti myymälämyynnissä saattaa lisätä epäluottamusta myyjää kohtaan. Myyjän tulee sulautua asiakkaansa ympäristöön mahdollisimman hyvin. Hillitty hiusten leikkaus, kampaus ja meikki ovat usein suosituimpia myyjien keskuudessa. Klassinen tyyli on usein neutraalein ja toimivin vaihtoehto useisiin tilanteisiin.

Fyysinen olemus ja terveys vaikuttavat positiivisesti asiakkaan myyjästä saamaan kuvaan. Sairaana ei yleensä siis kannata mennä töihin ja asiakkaita kohtaamaan. Säännöllinen liikunta ja hyvä kunto lisäävät vastustuskykyä ja auttavat palautumaan stressistä. Krapula näkyy useimmista ihmisistä negatiivisia mielikuvia asiakkaille luoden eikä myyjät muutenkaan enää mykyään istu työmatkoillaan baareissa oluella tms., vaan kuntosaleilla ja uima-altailla kunnostaan huolehtimassa. Huippumyyjä muistaa mennä myös ajoissa nukkumaan, ettei väsymys näy silmäpusseina.

Huippumyyjä katsoo aina asiakastaan silmiin, hymyilee ja keskittyy asiakkaansa puheeseen. Eleillä ja ilmeillä osoitetaan kiinnostusta asiakasta kohtaan. Hyvä käytös kuuluu luonnollisesti huippumyyjän työkaluihin. Puhetapa vaikuttaa samalla tavoin ensivaikutelman syntymiseen kuin muutkin mainitut asiat. Myyjät vaikuttavat vahvasti siihen, millainen mielikuva yrityksestä ja tuotteesta syntyy. Mielikuvilla puolestaan myydään tuotteita kilpailijoita paremmin. Tästäkin syystä monet valveutuneet työnantajat tarjoavat työntekijöilleen henkilöstön hyvinvointia lisääviä tapahtumia ja motivoivat heitä erilaisin valmennuksin. Työyhteisön ilmapiiri ja henkilöstön hyvinvointi heijastuvat asiakkaille myyjien kautta, vaikka sitä ei aina niin selkeästi osata katsoakaan. Asiakkaan mieleen jää monta kertaa paremmin miellyttävä ja ammattitaitoinen myyjä kuin mainoskampanja radiossa tai tv:ssä.

Tyyneyteen ja sen myötä vakuuttavuuteen vaikuttavat mielikuva- ja mindfulness-harjoitukset kannattaa pitää päivittäisessä ohjelmassa, jos haluaa parantaa oman ulkoisen olemuksensa luomaa kuvaa asiakkailleen. Päivän harjoitukseksi sopiikin erinomaisesti Oivasta Vuori-harjoitus: http://oivamieli.fi/vuori.php



Menestystä päivääsi!
Valmentajasi
¤TrainEtta

harriet.realetta@gmail.com

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti