tiistai 2. kesäkuuta 2015

Myyjän seitsemän kuolemansyntiä

2.6.2015

Voit käydä tutustumassa pariin sivustoon, jossa käsitellään ensin Jari Sarasvuon ideaa (Pertti Jarlan kuvittamana kirjassa ”Myynnin korkeajännitys”) myyjän seitsemästä kuolemansynnistä ja sitten Pasi Raution näkemys seitsemästä kuolemansynnistä:


Myyjän seitsemän kuolemansyntiä ovat Sarasvuon mukaan: pelkuruus, ujous, vitkastelu, vähään tyytyminen, hylkääminen, kärsimättömyys ja laiskuus. Pasi Raution mukaan ne ovat: ylpeys/ turhamaisuus, kateus, viha, laiskuus, ahneus, ylensyönti ja himo. Me haluamme kuitenkin keskittyä positiivisiin ominaisuuksiimme ja käännämme nämä syntimme positiivisiksi ominaisuuksiksemme, joita voimme kehittää edelleen seuraavan mielikuvaharjoitteen avulla:

Seitsemän vahvistavaa affirmaatiota myyntiin

      1.     Olen rohkea tarttumaan luuriin ja soittamaan asiakkailleni. Olen rohkea pyytämään kauppaa. Osaan sanoa ”ei” juuri oikeissa tilanteissa. Torjunnan pelkäämisen sijasta luotan siihen, että pääsen aina keskustelemaan itselleni ja edustamalleni yritykselle tärkeiden asiakkaiden kanssa ja uskallan pyytää kauppaa vaikka tiedossa on vastaväitteitä ja joskus totaalista kieltäytymistäkin. Tiedän että jokaista ostavaa asiakasta kohden voin joskus joutua käymään läpi paljonkin ostamisesta kieltäytyviä asiakkaita. Jaksan aina kontaktoida sen viimesenkin asiakkaan, joka on valmis ostamaan minulta.
      2.     Pidän hyvää tahtia yllä ja yritän aina tavoittaa riittävästi nykyisiä, uusia ja potentiaalisia asiakkaita. Pidän asiakaskontaktointieni määrän kunnossa. Tiedän että yhden kaupan saamiseen ei enää riitä 4-5 asiakkaan kontaktointi ja olen valmis kontaktoimaan jopa 15 tai enemmänkin asiakkaita kaupan saadakseni.
      3.     Muistan hyvin, että asiakkaani ovat nopeita unohtamaan myyntiesittelyni ja olen aina riittävän nopeasti asiakkaaseen uudelleen yhteydessä. En odottele turhaan, vaan nopeutan asiakkaani päätöksentekoprosessia tehokkaalla valmistelulla ja aktiivisella muistuttamisella.
      4.     Odotan itseltäni ja itselleni riittävän paljon. Arvostan lisämyyntimahdollisuuksia ja näen niitä joka tilanteessa. Muistan pitää kauppojeni keskikoon mahdollisimman korkealla ja autan asiakasta lisäostojen tekoon ostopäätöksen jälkeen.
      5.     Muistan pitää asiakkaisiini yhteyttä kauppojen tekemisen jälkeen ja autan asiakasta perustelemaan järjellä tekemiään tunnepohjaisia ostopäätöksiä.
      6.     Kuuntelen asiakkaitani tietoisena ja aidosti. Annan heille mahdollisuuden huomata tuotteeni tuomat hyödyt ja edut. Annan asiakkaani tehdä rauhassa ostopäätöksensä tai päättää sopivan tapaamisajan. Kunnioitan aina asiakkaani todellisista syistä johtuvaa toivetta edetä hitaammin ostopäätöstä kohti. Painostan asiakastani vain juuri oikeissa tilanteissa, olen kärsivällinen.
      7.     Minulla on aina riittävästi asiakaskäyntejä ja puheluita. Kontaktointieni määrä ja laatu ovat hyvällä ja korkealla tasolla.


Menestystä päivääsi!
Valmentajasi
¤TrainEtta


harriet.realetta@gmail.com

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti