keskiviikko 3. kesäkuuta 2015

Myynnin portaat

3.6.2015

Kertaamme nyt myynnin portaat uudelleen, jotta saamme myyntiprosessin selkärankaamme ja voimme käyttää sitä käytännössä paremmin ilman tietoista ajattelua. Kun prosessista tulee meille riittävän tuttu, emme joudu käyttämään ajatusenergiaamme liikaa eri vaiheiden läpiviemiseen, vaan voimme keskittyä kuuntelemaan asiakastamme.

Kun asiakkaat on kartoitettu ja etsitty, voimme siirtyä kohderyhmän määrittelyyn ja alustavaan tarvekartoitukseen. Sen jälkeen voimme aloittaa varsinaisen myyntiprosessin valmistautumalla asiakastapaamiseen huolella. Aloitus ja esittelyvaiheessa kerromme kuka olemme ja mistä tulemme sekä pyrimme saamaan asiakkaamme huomion kiinnostuksenherättäjän avulla. Sillan avulla siirrymme kartoitukseen. Silta on apuporras, jonka avulla lisäämme kiinnostusta ja kerromme aihealueen sekä tapaamisen tai puhelun syyn.

Asiakkaan tarpeet selvitämme kartoituksen avulla. Oleellisen kriteerimme on tavoitteemme saada kauppaa, kun selvitämme asiakkaastamme kaiken tarpeellisen. Tuote-esittelyn aikana nostatamme asiakkaan ostohalua, joka jatkuu tarjous vaiheessa. Käsittelemme asiakkaan kysymykset ja vastaväitteet tilanteen edellyttämällä tavalla. Tarjousvaiheen aikana tarkoituksemme on ostohalun nostattamisen lisäksi saada aikaan toimintaa ja kaupan päätös.

Kaupan päättämisen jälkeen kertaamme myyntiehdot ja sen, mitä asiakas osti. Hyötyjen kertaaminen on myös tärkeää. Varmistamme myös, että asiakas ymmärtää kaupan syntyneen. Myöhemmin huolehdimme seurannasta ja asiakastyytyväisyydestä ottamalla asiakkaaseen uudelleen yhteyttä ja vahvistamalla hänen tyytyväisyyttään kauppaan. Käytämme tilaisuuden jälkimarkkinointiin taidokkaasti hyväksemme.

Koko myyntiprosessin läpi aina kartoituksesta lähtien kulkee idea, jota myymme asiakkaallemme. Idea on se syy, jonka takia asiakas ostaa tuotteitamme ja palveluitamme.


Menestystä päivääsi!
Valmentajasi
¤TrainEtta


harriet.realetta@gmail.com

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti