16.6.2014 Espoo
Mielikuvaharjoittelu, jota voidaan kutsua myös visualisoinniksi, on halutun mielikuvan muodostamista toivotusta lopputuloksesta ja mielikuvan toistamista mielessä. Tällainen tekniikka voi toimia mm. urheilijoilla, laihduttajilla, esiintymistään jännittävillä tai tupakanpolttoaan lopettelevilla tukemassa päämäärän saavuttamista.
Mielikuvaharjoittelu, jota voidaan kutsua myös visualisoinniksi, on halutun mielikuvan muodostamista toivotusta lopputuloksesta ja mielikuvan toistamista mielessä. Tällainen tekniikka voi toimia mm. urheilijoilla, laihduttajilla, esiintymistään jännittävillä tai tupakanpolttoaan lopettelevilla tukemassa päämäärän saavuttamista.
Mielikuvaharjoittelua on kokeiltu ja käytetty myös
erilaisissa sairauksissa, kuten syövän hoidossa. Tällöin voidaan visualisoida
esimerkiksi konekivääri, jolla ammutaan syöpäsoluja. Mielikuvaharjoittelu voi
tukea perinteisen ja vaihtoehtoisen lääketieteen menetelmiä, eikä se sulje pois
niiden käyttöä.
Huippu-urheilijat käyttävät usein mielikuvaharjoittelua
osana valmentautumistaan esimerkiksi tuulettamalla olympia-voittoa mielessään
neljän vuoden ajan aina harjoitellessaan tai katsomalla videolta omaa tai
toisen huippu-urheilijan onnistunutta suoritusta, jota sitten kertaa
mielessäänkin harjoituksissa ja harjoitusten välillä.
Myynnin ammattilaiset ja erityisesti huippu-myyjät saattavat
vastaavasti hieroa käsiään yhteen ennen neuvotteluja. Näin he visualisoivat
kaupantekohetken kädenpuristusta. Myyjille järjestetään usein myös koulutuksia,
joissa he voivat kuivaharjoitella myyntikäyntejä tai -puheluita.
Kuivaharjoittelu on eräänlaista mielikuvaharjoittelua.
Valmistautuessaan myyntikäyntiin tai puheluun, ammattimainen
myyjä selvittää asiakkaansa toimialan ja perustiedot. Sen jälkeen he käyvät
mielessään läpi asiakkaan mahdolliset vasta-argumentit ja miettivät niihin
asiakkaan alaan ja tilanteeseen sopivat vasta-argumentit sekä myyntityylin,
joka on todennäköisimmin tehokkain juuri tälle tietylle asiakkaalle.
Näin ollen voidaan sanoa mielikuvaharjoittelun olevan
jokapäiväistä monille myyntityötä tekeville ihmisille. Myyntityötä voidaan
kuitenkin vielä tehostaa entisestään. Vaikka työssään menestyvä myynnin
ammattilainen onkin luonnostaan usein positiivinen ja luottaa ammatillisesti
itseensä, voidaan nähdä kiristyvän kilpailun ja monimutkaisempien tuotteiden
tai ratkaisujen tuovan tarvetta entistä vahvempaan tahtoon omaksua
tuotetietoutta, saada paremmin kauppaa aikaiseksi, lisätä luottamusta
onnistumisen mahdollisuuksiin sekä vahvistaa positiivista ajattelua. Myynnin
urautuminen on myös iso haaste yritysten menestymiselle, koska uusiutumiseen
kykenemätön myyntiosasto ei saa parasta mahdollista tulosta aikaiseksi.
Mielikuvaharjoittelun selkeämmällä ja monipuolisemmalla käyttöön otolla ja
tietoisen läsnäolon harjoittelulla voi saada tällaisessakin tilanteessa myynnin
kasvamaan olennaisesti.
Tietoinen läsnäolo tai tietoisuustaito on tullut tunnetuksi
Jon Kabat-Zinnin kehittämän MBSR (Mindfulness-based stress reduction) tekniikan
ja siitä tehtyjen tutkimusten myötä. Jon Kabat-Zinn on käyttänyt
tietoisuustaitoihin perustuvaa stressin vähentämiseen tähtäävää tekniikkaansa
jo yli 35 vuoden ajan (vuodesta 1979).
MBSR-menetelmän tarkoitus on auttaa erilaisista (stressiperäisistä)
vaivoista kärsiviä kohentamaan oloaan.
Myyntityötä tekevien elämä on usein hyvin stressaavaa ja
kuluttavaa. Tietoisen läsnäolon harjoitusten tiedetään vähentävän stressitasoa
kaikilla elämän alueilla, joten voidaan olettaa sen vähentävän stressitasoa
myös myyntityötä tekevillä henkilöillä. Kun stressin määrä pystytään pitämään
kohtuullisella tai riittävän alhaisella tasolla, saadaan myynti onnistumaan
myyjien terveyden ja hyvinvoinnin kohentuessa.
Yhdessä mielikuvaharjoittelu itsesuggestioineen ja
tietoisuustaitojen kehittäminen edesauttavat myynnin onnistumista kaikilla
aloilla. Tässä blogissa pääsette tutustumaan näihin metodeihin lukemisen
lisäksi harjoitteiden myötä, joista osa on yhdistelmiä näistä
mielikuvaharjoitteista ja tietoisuustaidoista ja osa keskittyen kuhunkin
tekniikkaan sellaisenaan.
Miellyttäviä lukuhetkiä, työn imua ja myynnillistä
tulevaisuutta!
TrainEtta
harriet.realetta@gmail.com
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti