17.6.2014
Mielikuvaharjoittelussa käytetään (itse)suggestioita. Itsesuggestiot
ovat konkreettista sisäistä puhetta, jonka määrää henkilö haluaa lisätä
onnistuakseen toimissaan ja tullakseen onnellisemmaksi. Sisäinen puhe vaikuttaa
meihin mielikuvien ja tunteiden kautta. Ulkoinen käyttäytymisemme ja
ihmissuhteemme muuttuvat sen mukaan, mitä sisäinen puheemme meille toistaa.
Tiedämme oman kokemuksemme ja tutkimusten perusteella toistavamme samoja
ajatuksia päivästä toiseen. Vain minimaalinen osa ajatuksistamme muuttuu ajan
kuluessa. Aivan samoin kuin tietoisen läsnäolon harjoittelu, myös
itsesuggestiot voivat vahvistaa suorituskykyä ja lisätä onnellisuutta.
Itsesuggestioilla voidaan tehostaa oppimista (tuotetietous), edistää työssä
jaksamista (stressin vähentäminen) ja rakentavaa yhteistyötä (myyntitiimeissä
ja asiakkaiden kanssa) sekä lisätä yhdessä tekemisen määrää onnistumisten ja
yhdessä olemisesta syntyvän hyvän olon myötä.
Huippumyyjien ominaisuuksissa on selvä yhteys
huippu-urheiluun. Yksilönä ja ryhmässä tarvittavat taidot ovat opittavissa ja
niitä voi kehittää. Niin urheilussa kuin myynnissäkin perustyö on tehtävä
kunnolla, harjoittelua tarvitaan. Myyntityötä tekevä voi harjoitella oikeassa
elämässään ja työssään asiakaskontaktien riittävän määrän avulla, urheilija
harjoittelukertojen määrän avulla. Harjoittelun määrä kehittää molemmilla
suorituksen laatua ja valmentaa isompien ja tuottavampien kauppojen tai
kilpailun voittamiseen. Määrän ja laadun avulla päästään näin ollen
optimaaliseen tulokseen. Sekä huippumyyjät, että huippu-urheilijat ovat
intohimoisia lajinsa harrastajia ja haluavat kehittyä ja voittaa omassa
lajissaan.
Huippu-urheilijat ja huippumyyjät voivat käyttää mielikuvaharjoitteita
onnistuneen suorituksen takaamiseksi ja ne toimivat tehokkaana työkaluna oikein
käytettynä. Mielikuvaharjoittelussa voidaan nähdä onnistunut suoritus
etukäteen, jonka jälkeen sama toistetaan tosielämässä. Myyjää ohjataan usein
myyntikoulutuksissa tekemään valmisteluvaiheessa käytännön valmistelut, kuten
markkinointimateriaalin, aiempien ostojen sekä tuotteiden/ tuotetietojen
kerääminen, ja henkinen valmistautuminen. Henkinen valmistautuminen ohitetaan
usein liian nopeasti, mutta sen aikana ja avulla luodaan mielikuva
onnistuneesta myyntitilanteesta jo ennen asiakkaan kohtaamista ja neuvotteluja.
Henkiseen valmistautumiseen voidaan sisällyttää ainakin seuraavat osat:
1)
Mitä tuotteista tai niiden ominaisuuksista
myydään
2)
Miten toimitaan ratkaisun myymiseksi ja
3)
Hahmotetaan, miksi asiakas haluaa ostaa tarjotun
ratkaisun
Tähän listaan voidaan lisätä myyntitilanteen läpikäyminen
niin, että myyjä kuvittelee helposti etenevän myyntitilanteen ja asiakkaat
tuntien, nähden ja kuullen tapahtumat mielessään. Myyjä kuvittelee lopuksi myös
hyvän olon tunteen, kun päästään haluttuun lopputulokseen, kauppaan. Tällainen
mielikuvaharjoittelu auttaa virittäytymään myyntitilanteeseen hyvissä ajoin.
TrainEtta
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti