18.8.2014
Onnistuaksesi painamaan mieleen seuraavat käytännön
valmisteluihin liittyvät olennaiset seikat, teemme pienen onnistumisen
elämyksiä tuottavan henkisiä voimavaroja lisäävän harjoituksen. Voit äänittää
harjoituksen vaikka puhelimeesi ja toistaa sitä sitten itsellesi aina tarpeen
tullen.
Rentoudu ja sulje silmäsi. Kuvittele kiipeäväsi korkean mäen
päälle, jonka huipulta löydät mielenkiintoisen vanhan vajan. Avaat oven ja
huomaat vajassa olevan isoja siipiä. Otat kaksi siipeä mukaasi ja menet ulos.
Kiinnität siivet tukevasti nahkahihnoilla käsivarsiisi ja aloitat
lentoharjoitukset… Pian nouset ilmaan ja leijailet kuin jättiläiskokoinen lintu
taitavasti mäen ja kallioiden yläpuolella.
Voit kuvitella olevasi vaikka kotka tai joku muu voimakkaaksi mieltämäsi
lintu. Jossain kaukana allasi näet myös laakson ja siellä olevat talot samalla
tavoin kuin olet ne joskus nähnyt lentokoneesta. Voit laskeutua lopuksi
turvallisesti maahan lähelle vajaa. Kaikki luonnistuu kuin olisit syntynyt
siipien kanssa. Otat siivet pois ja viet ne takaisin vajaan. Nyt voit avata
silmäsi ja kirjoittaa ylös millainen kokemuksesi oli.
Voit tehdä tämän harjoituksen myös yhdessä kollegojesi tai ystäviesi kanssa
ja voitte kertoa toisillenne, miltä se tuntui.
Käytännön valmistelut
Käytännön valmistelut ennen asiakaskontaktia ovat ns.
fyysisiä valmisteluja. Lukuun ottamatta edellisen harjoituksen mukaisia
henkisiä valmisteluja, käytännön valmistelut tulee tehdä ennen henkisiä
valmisteluja, vaikka ne liittyvätkin kiinteästi toisiinsa. Kun sinulla sitten
on riittävästi tietoa yrityksestä, voit alkaa hioa myyntipuheen rakennetta.
Käytännön valmistelut voidaan jakaa asiakkaaseen liittyviin ja muihin käytännön
valmisteluihin. Käytännön valmistelut ovat pääasiassa asiakastietojen
hankkimista, joita voit sitten käyttää henkisen valmistautumisesi pohjana.
-Yleiset asiakastiedot kuten yrityksen iän löydät parhaiten
yrityksen nettisivuilta historia-välilehdeltä.
-Asiakkaan toiminta-alue löytyy usein kotisivuilta
toiminta-välilehdeltä tms.
-Tuotteet ja palvelut välilehti löytyy yleensä myös
useimmilta asiakkailta. Tunnetko asiakkaan tuotteita entuudestaan? Jos tunnet,
siitä kannattaa mainita asiakkaallekin ja kertoa hyviä käyttökokemuksia.
-Yrityksen logo saattaa olla mielenkiintoinen keskustelunaihe
tarvittaessa.
-Yrityksen kohderyhmä selviää usein myös kotisivuilta esim.
toiminta-välilehdeltä. Tarveanalyysiä edeltävää henkistä valmistautumista
varten tämä on olennainen tieto.
-Sinun on hyvä myös tietää mille alueille asiakas suuntaa
toimituksensa eli mistä he haluavat omat asiakkaansa. Toisin sanoen miten
laajasti asiakas toimii maantieteellisesti.
-Seuraavaksi on selvitettävä asiakkaan kilpailijat,
kilpailutilanne ja kilpailuedut kaikkine vahvuuksineen ja erityisominaisuuksineen.
-Oman tuotteesi osalta voit tarkistaa myös asiakkaasi
kilpailijat, ketkä ovat jo asiakkaitanne ja millaisia ostajia he ovat.
-Voit etsiä myös mahdollisia uutisia netistä, jotka koskevat
asiakastasi. Onko fuusioita, irtisanomisia, uusien toimipaikkojen avaamisia tai
oikeusjuttuja jne. Voit myös tarkistaa mahdolliset henkilökohtaiset uutiset,
kuten nimitykset tms.
Lopuksi voit selvittää miten asiakkaasi markkinoi ja
mainostaa sekä mitä he korostavat markkinoinnissaan.
Käytännön valmistelut on tehtävä huolellisesti tuotteesta
tai palvelusta riippumatta. Omalla alallasi on varmasti muitakin tärkeitä
tietoja, joita voit kerätä asiakkaastasi. Lisäksi tuotesalkuissa saattaa olla
palvelu- tai tuotekohtaisia erityisvalmisteluja, kuten vanhoilla asiakkailla
edellisen kauden ostojen selvittäminen ja erilaisten lisätietojen hankkiminen.
Internetin ja kotisivujen lisäksi olet ehkä joskus nähnyt uutisia painetuissa
lehdissä tai raporteissa.
Nämä asiat kertaamalla ja muistamalla onnistut työssäsi! Seuraavaksi
käsittelemme henkistä valmistautumista.
Menestystä
päivääsi!
TrainEtta
harriet.realetta@gmail.com
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti