26.8.2014
Monet myyntityötä tekevät työskentelevät esimerkiksi
digitaalisen mainonnan, bannereiden ja näyttökertojen maailmassa ja miettivät
miten voivat yhdessä luoda mielenkiintoisen ja tuloksia tuottavan kampanjan
ilmoituksineen. Vaihtoehtoisesti voit työskennellä painetun median parissa tai
yrityksen johtajana miettimään koko yrityksesi markkinointia. Myös jokainen
myyjä joutuu miettimään aina asiakkaan tavatessaan miten saada
hänen huomionsa, kiinnostuksensa, halunsa ostaa herätettyä, toimimaan eli ostopäätös ja
lopulta tyytyväinen asiakas. Erityisesti yritysten on siis markkinoinnin,
mainosten ja myynnin avulla heräteltävä asiakkaassa nuo edellä mainitut AIDA
(S) malliin kerätyt asiat: huomio (attention), kiinnostus (interest), halu tyydyttää
tarve eli ostaa (desire), toimintaan ryhtyminen eli ostaminen (action) ja
tyytyväisyys tapahtumaan (satisfaction). Nämä asiat mielessä saat niin
myyntikäynnistä kuin mahdollisesti itse myymästäsi ilmoituksesta tai bannerista
parhaan tuloksen asiakkaallesi ja itsellesi. Asiakkaan kanssa yhdessä
suunniteltu, tehty ja muokattu banneri tai kampanja toimii parhaiten.
Myyntikäynti, joka päätyy asiakkaan tyytyväisyyteen, poikii usein lisää
kauppaa.
Seuraavan linkin takana AIDA(S)-mallin käytöstä esimerkki,
jonka avulla voit miettiä vaikka yrityksenne nettisivuja ja nettikauppaa
kehittäessäsi AIDA(S)-mallin avulla: http://blog.netmonitor.fi/2012/03/ymmarra-paremmin-asiakkaan-ostoprossia.html
Voit jälleen tehdä
pienen mielikuvaharjoitteen ja vajota vaikka lyhyeksikin aikaa kevyesti
ajatuksiisi aina valmistellessasi asiakaskäyntiä ja miettiä seuraavia asioita:
-Mitä minun on tiedettävä asiakkaastani saadakseni hänen
huomionsa ja kiinnostuksensa heräämään?
-Mitä kysymyksiä minun on esitettävä, että asiakas löytää
tarpeen, jonka haluan tuotteeni tai palveluni myynnillä täyttää?
-Miten innostan ja tuen asiakasta edelleen ostopäätöksen
saamiseksi kertomalla tuotteideni ja palvelujeni arvosta?
-Millaisen ehdotuksen asiakkaan
ongelman ratkaisuksi luon?
-Millaisia vastaväitteitä
todennäköisesti saan ja miten voin ne ennakoida?
-Mitä arvostan myymissäni
tuotteissa ja miksi asiakkaan kannattaa niitä ostaa?
-Millä keinoin pidän asiakkaan tyytyväisenä ostotapahtuman
jälkeen ja luon parhaat edellytykset uusille kaupoille?
-Mikä on paras mahdollinen lopputulos tämän asiakkaan
kanssa?
Voit myös käyttää tilanteen niin salliessa lyhyttä 3
minuutin mindfulness tai pidempää 24 minuutin kehomeditaatiota isomman,
ongelmallisemman tai tärkeämmän asiakkaan ollessa kyseessä (jonka kaupan
varmistamiseksi kannattaa harjoitella vaikka omalla ajalla kotona).
Voit myös käyttää halutessasi suggestiiviseen tilaan vaivuttavaa
tekniikkaa (esim. laskemalla yhdestä viiteen ja viidestä yhteen herätellessäsi
itseäsi) sopivaan luovaan, keskittyneeseen ja silti rentoon tilaan päästäksesi.
Seuraavaksi siirrymme valmisteluvaiheesta kontakti- tai
aloitusvaiheeseen yksityiskohtineen.
Menestystä
päivääsi!
Valmentajasi
TrainEtta
harriet.realetta@gmail.com
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti