21.8.2014
Olet varmasti kuullut ja kokenut, mikä merkitys on
onnistuneella ja hyvällä ensivaikutelmalla tai toisaalta huonolla
ensivaikutelmalla. Hyvä ensivaikutelma antaa sinulle mahdollisuuden käyttää
omaa ainutlaatuista tyyliäsi tuloksekkaammin kuin huono ensivaikutelma.
Puhelimessa ensivaikutelma tulee pelkästään kuuloaistin perusteella ja
kohdatessasi asiakkaasi kanssa kasvokkain, hän tulkitsee koko olemustasi:
ilmeitä, eleitä, ääntä, äänenpainoja, puheesi sisältöä ja pukeutumistasi.
Erityisesti puhelimessa, mutta myös kasvokkain asiakkaasi tavatessasi sinulla
kannattaa olla hyvä ja naseva aloitusrepliikki. Hyvä aloitus on luonteva juuri
sinulle ja luo edellytykset hyvän ensivaikutelman aikaansaamiseksi. Hyvä ja
luonteva aloitus voi sopia useammille asiakkaille.
Hyvä ryhti ja pieni etukeno myös puhelimella
työskennellessäsi sekä kohtuullisen innostunut ja reipas ääni tehoavat lähes
aina. Oman ja yrityksesi nimen sanominen alkuun on suositeltavaa, vaikka
asiakas ei niitä todennäköisesti muistakaan. Asiakas kuuntelee sinua
todennäköisesti paremmin siinä vaiheessa, kun kerrot seuraavan asiasi. Usein
asiakasta kiinnostaa mitä hän voi hyötyä taloudellisesti sinun kanssa
keskusteltuaan tai miten voit auttaa häntä kehittämään esim. markkinointiaan.
Hyöty, jota voit tarjota asiakkaallesi, kannattaa siten mainita heti
seuraavaksi itsesi ja yrityksesi esittelyn jälkeen. Aloituksen ja alun
kiinnostuksen herättäjän lisäksi on hyvä miettiä, millaista kiinnostuksen
herättäjää voit tarjota asiakkaallesi myöhemmin puhelun tai tapaamisen aikana.
Kiinnostuksen herättäjä on sellainen tuotteesi tai palvelusi avulla saatava
hyöty, joka on erityinen ja vangitsee asiakkaasi huomion. Kiinnostuksen
herättäjän avulla saat asiakkaasi mielenkiinnon heräämään nopeasti.
Tarkoituksesi on myös lisätä asiakkaasi kiinnostusta ja innostusta
myyntiprosessin loppua kohden niin, että hän on puhelunne tai tapaamisenne
loppupuolella valmis ratkaisemaan ongelmansa juuri sinun tuotteesi avulla.
On helpompaa olla luonteva asiakkaan kanssa ja tehdä hyvä
ensivaikutelma, kun olet tyynessä ja keskittyneessä mielentilassa. Mielen tyyneyttä voit kehittää
mielikuva- ja mindfulness-harjoitusten avulla. Seuraavalla kerralla saat mielikuvaharjoitteen:
”sugestiiviinen rentoutuminen”, jonka voit tehdä iltaisin ja/tai aamuisin
työajan ulkopuolella esimerkiksi sängyssä juuri herättyäsi tai ennen
nukahtamistasi.
Seuraavan mielen tyyneyttä lisäävän mindfulness-harjoituksen
voit tehdä vaikka ruokatunnilla: http://www.talouselama.fi/fakta/taltuta/mindfulnessharjoituksia/a2015846
Vinkki: Rusinan voit korvata millä tahansa pienellä ruoalla.
Menestystä
päivääsi!
Valmentajasi
TrainEtta
harriet.realetta@gmail.com
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti