27.10.2014
Myyntitilanne
on myyjälle enemmän tai vähemmän jännittävä ja stressaava, vaikka sitä ei aina
myönnetä tai tiedosteta. Myyjän psykofysiologisia reaktioita, kuten esimerkiksi
vastaväitteiden käsittelyä puheella ja kehonkielellä, määräävät tilanteen
tulkinta, asenteet ja suhtautuminen myyntitilanteen muodostamaan haasteeseen.
Oikea stressitaso auttaa parhaassa tapauksessa myyjää onnistumaan
myyntiprosessin läpiviennissä ja kaupan saamisessa. Huippumyyjät onnistuvat
joko tietoisesti tai tiedostamattaan pitämään stressitasonsa sopivana onnistuakseen
työssään. Liika tai toisaalta liian vähäinen stressitaso voi puolestaan
aiheuttaa epäonnistumisen ja kaupan menettämisen. Liian vähäinen stressitaso
saattaa aiheuttaa ylpeää käyttäytymistä suhteessa asiakkaaseen ja siten kaupan
menettämisen. Liiallisen stressitason selityksiä ovat mm. liika yrittäminen,
epävarmuus ja rentouden puute.
Tilanteen
tulkinta sisältää mm. myyjän käsityksen siitä, missä määrin myyntitilanne
stressaa häntä ja miten tärkeä asiakas tai kauppa on kyseessä. Asenne ja
suhtautuminen myyntitilanteeseen riippuu puolestaan myyjän kokemasta
kyvykkyyden tasostaan suhteessa myyntitilanteen vaativuuteen. Valmentava
esimies voi vaikuttaa myyjän asenteeseen parhaiten esimerkiksi tärkeimpiä ja
harvinaisempia myyntitapahtumia edeltävillä kuivaharjoitteluilla kuten
mielikuvaharjoitteilla ja mindfulness-harjoituksilla sekä huolehtimalla, että
myyjä saa riittävästi kokemuksia tavanomaisemmista asiakkaista ennen isompaa
haastetta. Jos myyjän itseluottamus on heikko suhteessa tulevaan haasteeseen,
valmentava esimies voi harjoitusten ja säännöllisesti pidettävien
tuloskeskustelujen ja yhteiskäyntien/-puhelujen analysointien aikana kiinnittää
myyjän huomion hänen vahvuuksiinsa ja luoda hänelle tunteen onnistumisten myötä
oikeaan suuntaan kulkevasta kehittymisestä ja myyntiprosessin läpiviennin
syväoppimisesta. Tämän avulla myyjä kokee, että myynti alkaa sujua yleisesti hyvin
ja hänellä on riittävästi valmiuksia suurempiin haasteisiin. Esimies voi auttaa
myyjää tunnistamaan myös liiallisen itseluottamuksen ja ylimielisyyden. Nämä
huomattuaan myyjän tulisi tajuta, ettei kaikki ole kunnossa. Myyjä saa näin
viritettyä positiivisen kilvoittelun, voittamisen ja näyttämisen halun.
Olemme
jo aiemmin todenneet, ettei kaikilla ole mahdollisuutta esimiehen tukeen.
Esimies voi olla hyvä, mutta kiireinen, hän saattaa olla myös ammattitaidoton
tai puuttua kokonaan (kuten toimitusjohtajana tai yrittäjänä toimivilla
myyjillä). Tällaisissa tapauksissa myyjä voi itse opetella tunnistamaan
tietoisuusharjoitusten avulla stressitasoaan, kyvykkyyttään ja
itseluottamustaan. Hän voi myös itse mielikuvaharjoitteiden avulla kehittää
sisäistä puhettaan itselleen kannustavammaksi ja osaamisalueisiin
keskittyväksi.
Myyjä
on mahdollisesta esimiehen tuestakin huolimatta itse ainut henkilö, joka voi
säädellä tunteitaan ja stressireaktioitaan. Omien tunteiden ja
stressireaktioiden säätely ei ole kenellekään yksinkertaista ja se vaatii
paljon pitkäjänteistä harjoittelua. Tietoisuuspäiväkirjan pitäminen ja
leikkimielisetkin tietoisuustaitojen tasotestit auttavat myyjää tässä
pitkäjänteisessä harjoittelussa. Mielikuvaharjoittelun ja
tietoisuusharjoitusten myötä toistuvasti tehdyt mentaaliset harjoitteet voivat
sisältää yksittäisiä menetelmiä mm. stressinsieto- ja rauhoittumiskyvyn
kehittämiseen, pelko- ja stressitilanteiden läpikäyntiin ja voittamiseen
mielikuvien avulla, myyntihenkisyyden ja onnistumisen tunteen kasvattamiseen ja
siirtämiseen mielikuvaharjoitteista myyntitilanteisiin sekä oman
innostuneisuuden ja aktivaatiotason nostoon.
Psyykkinen
valmennus tähtää niin myynnissä kuin urheilussakin itsesäätelykyvyn
kehittämiseen, joka on myyjän tai urheilijan kykyä säädellä suoritustilanteissa
hermojärjestelmänsä yliärsytysoireita. Voimme olla joko flow-tilassa tai
vaihtoehtoisesti järkeilevässä ja analyyttisessä tilassa. Järkeilevä ja
analyyttinen aivojen normaali toimintatila mahdollistaa esimerkiksi tulevien
myyntitapahtumien tekniikan ja taktiikan suunnittelun. Flow-tilassa
myyntisuorituksemme tapahtuvat automaattisesti transsin omaisessa
hurmostilassa. Aivomme huolehtivat näin ollen luovista, automaattisista,
rennoista ja mielikuviin voimakkaasti eläytyvistä suorituksista.
Mielestäni
on tärkeää tunnistaa myyjänä oma stressitaso, asenteet ja oma suhtautuminen
kulloisenkin myyntitilanteen muodostamaan haasteeseen tai suhtautuminen yleensä
myyntitilanteiden muodostamiin haasteisiin sen sijaan, että kehuskellaan
esimiehelle ja kollegoille kaiken olevan aina kunnossa. Vaikka vakuuttelu
itselle ja toisille onkin yksi mielikuvaharjoittelun muoto, itsensä pettäminen
vie siltä pohjan. Huippumyyjän tulisi pystyä tunnistamaan oma stressitasonsa,
asenteensa ja tunteensa tulevaa myyntitilannetta kohtaan sekä läpikäymään ja
parantamaan niitä joko itsekseen mielikuva- ja tietoisuusharjoitteiden avulla
tai mahdollisuuksien mukaan valmentavaa esimiestä ja kollegoja apuna käyttäen.
Huippumyyjän yksi tärkeimpiä ominaisuuksia on varmasti rehellisyys itselle.
Menestystä
päivääsi!
Valmentajasi
¤TrainEtta
harriet.realetta@gmail.com
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti