15.10.2014
Myyjän
ulkoisella olemuksella on merkitystä sille, millaisen kuvan asiakas saa
myyjästä. Ulkoinen olemus on ensimmäinen asia, jonka toinen ihminen huomaa
meistä ja näin ollen se vaikuttaa vahvasti ensivaikutelman muodostumiseen
sanattoman ja sanallisen viestintämme lisäksi. Ulkoinen olemuksemme näkyy
ulospäin pukeutumisessamme ja ulkonäössämme. Huippumyyjä pukeutuu asiakkaansa mukaan
esimerkiksi vaihtamalla jakun tai puvun takin villatakkiin mennessään
autokorjaamoon myymään ja jakun tai puvun takin suuryrityksen pääkonttorille
mennessään.
Huoliteltu
ja hillitty ulkonäkö esimerkiksi hiusten leikkuun, kampauksen ja meikin suhteen
on eduksi myyjälle. Asiakaspalvelutehtävissä mietitään lisäksi esimerkiksi
lävistysten ja tatuointien määrää ja näkymistä. Monien mielestä liiallinen
pukeutuminen, hajuvesien käyttö ja ehostus esimerkiksi missityyppisesti
myymälämyynnissä saattaa lisätä epäluottamusta myyjää kohtaan. Myyjän tulee
sulautua asiakkaansa ympäristöön mahdollisimman hyvin. Hillitty hiusten
leikkaus, kampaus ja meikki ovat usein suosituimpia myyjien keskuudessa.
Klassinen tyyli on usein neutraalein ja toimivin vaihtoehto useisiin
tilanteisiin.
Fyysinen
olemus ja terveys vaikuttavat positiivisesti asiakkaan myyjästä saamaan kuvaan.
Sairaana ei yleensä siis kannata mennä töihin ja asiakkaita kohtaamaan.
Säännöllinen liikunta ja hyvä kunto lisäävät vastustuskykyä ja auttavat
palautumaan stressistä. Krapula näkyy useimmista ihmisistä negatiivisia
mielikuvia asiakkaille luoden eikä myyjät muutenkaan enää mykyään istu
työmatkoillaan baareissa oluella tms., vaan kuntosaleilla ja uima-altailla
kunnostaan huolehtimassa. Huippumyyjä muistaa mennä myös ajoissa nukkumaan,
ettei väsymys näy silmäpusseina.
Huippumyyjä
katsoo aina asiakastaan silmiin, hymyilee ja keskittyy asiakkaansa puheeseen.
Eleillä ja ilmeillä osoitetaan kiinnostusta asiakasta kohtaan. Hyvä käytös
kuuluu luonnollisesti huippumyyjän työkaluihin. Puhetapa vaikuttaa samalla tavoin
ensivaikutelman syntymiseen kuin muutkin mainitut asiat. Myyjät vaikuttavat
vahvasti siihen, millainen mielikuva yrityksestä ja tuotteesta syntyy.
Mielikuvilla puolestaan myydään tuotteita kilpailijoita paremmin. Tästäkin
syystä monet valveutuneet työnantajat tarjoavat työntekijöilleen henkilöstön
hyvinvointia lisääviä tapahtumia ja motivoivat heitä erilaisin valmennuksin.
Työyhteisön ilmapiiri ja henkilöstön hyvinvointi heijastuvat asiakkaille
myyjien kautta, vaikka sitä ei aina niin selkeästi osata katsoakaan. Asiakkaan
mieleen jää monta kertaa paremmin miellyttävä ja ammattitaitoinen myyjä kuin
mainoskampanja radiossa tai tv:ssä.
Tyyneyteen
ja sen myötä vakuuttavuuteen vaikuttavat mindfulness-harjoitukset kannattaa
pitää päivittäisessä ohjelmassa, jos haluaa parantaa oman ulkoisen olemuksensa
luomaa kuvaa asiakkailleen.
Menestystä
päivääsi!
Valmentajasi
TrainEtta
harriet.realetta@gmail.com
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti