21.10.2014
Voit
käydä tutustumassa pariin sivustoon, jossa käsitellään ensin Jari Sarasvuon
ideaa (Pertti Jarlan kuvittamana kirjassa ”Myynnin korkeajännitys”) myyjän
seitsemästä kuolemansynnistä ja sitten Pasi Raution näkemys seitsemästä
kuolemansynnistä:
Myyjän
seitsemän kuolemansyntiä ovat Sarasvuon mukaan: pelkuruus, ujous, vitkastelu,
vähään tyytyminen, hylkääminen, kärsimättömyys ja laiskuus. Pasi Raution mukaan
ne ovat: ylpeys/ turhamaisuus, kateus, viha, laiskuus, ahneus, ylensyönti ja
himo. Me haluamme kuitenkin keskittyä positiivisiin ominaisuuksiimme ja
käännämme nämä syntimme positiivisiksi ominaisuuksiksemme, joita voimme
kehittää edelleen seuraavan mielikuvaharjoitteen avulla:
Seitsemän
vahvistavaa affirmaatiota myyntiin
1.
Olen rohkea tarttumaan luuriin ja soittamaan asiakkailleni. Olen
rohkea pyytämään kauppaa. Osaan sanoa ”ei” juuri oikeissa tilanteissa.
Torjunnan pelkäämisen sijasta luotan siihen, että pääsen aina keskustelemaan
itselleni ja edustamalleni yritykselle tärkeiden asiakkaiden kanssa ja uskallan
pyytää kauppaa vaikka tiedossa on vastaväitteitä ja joskus totaalista
kieltäytymistäkin. Tiedän että jokaista ostavaa asiakasta kohden voin joskus
joutua käymään läpi paljonkin ostamisesta kieltäytyviä asiakkaita. Jaksan aina
kontaktoida sen viimesenkin asiakkaan, joka on valmis ostamaan minulta.
2.
Pidän hyvää tahtia yllä ja yritän aina tavoittaa riittävästi
nykyisiä, uusia ja potentiaalisia asiakkaita. Pidän asiakaskontaktointieni
määrän kunnossa. Tiedän että yhden kaupan saamiseen ei enää riitä 4-5 asiakkaan
kontaktointi ja olen valmis kontaktoimaan jopa 15 tai enemmänkin asiakkaita
kaupan saadakseni.
3.
Muistan hyvin, että asiakkaani ovat nopeita unohtamaan
myyntiesittelyni ja olen aina riittävän nopeasti asiakkaaseen uudelleen
yhteydessä. En odottele turhaan, vaan nopeutan asiakkaani päätöksentekoprosessia
tehokkaalla valmistelulla ja aktiivisella muistuttamisella.
4.
Odotan itseltäni ja itselleni riittävän paljon. Arvostan
lisämyyntimahdollisuuksia ja näen niitä joka tilanteessa. Muistan pitää
kauppojeni keskikoon mahdollisimman korkealla ja autan asiakasta lisäostojen
tekoon ostopäätöksen jälkeen.
5.
Muistan pitää asiakkaisiini yhteyttä kauppojen tekemisen jälkeen
ja autan asiakasta perustelemaan järjellä tekemiään tunnepohjaisia
ostopäätöksiä.
6.
Kuuntelen asiakkaitani tietoisena ja aidosti. Annan heille
mahdollisuuden huomata tuotteeni tuomat hyödyt ja edut. Annan asiakkaani tehdä
rauhassa ostopäätöksensä tai päättää sopivan tapaamisajan. Kunnioitan aina
asiakkaani todellisista syistä johtuvaa toivetta edetä hitaammin ostopäätöstä
kohti. Painostan asiakastani vain juuri oikeissa tilanteissa, olen
kärsivällinen.
7.
Minulla on aina riittävästi asiakaskäyntejä ja puheluita.
Kontaktointieni määrä ja laatu ovat hyvällä ja korkealla tasolla.
Menestystä
päivääsi!
Valmentajasi
TrainEtta
harriet.realetta@gmail.com
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti