16.10.2014
Sanallinen
ja sanaton viestintä käsittää hyvin paljon erilaisia huomioon otettavia
asioita. Lueskelin juuri Judi Jamesin Body Talk –Kehon kieli työelämässä-
nimistä kirjaa ja voin suositella sitä kaikille myyntityötä tekeville
lämpimästi. Aiemmin olen maininnut myös Chade-Meng Tanin kirjan Mietiskellen
menestykseen, jossa käsitellään mm. tietoista kuuntelua. http://www.adlibris.com/fi/product.aspx?isbn=9522601322
Tietoisen
kuuntelun aikana osoitetaan koko olemuksella asiakkaalle, että hän on tärkeä ja
häntä todella kuunnellaan.
Myyjä
vakuuttaa asiakkaansa oikeilla argumenteilla kertomalla tuotteensa hyödyistä ja
eduista sanallisesti. Ymmärtäminen ja ymmärretyksi tuleminen ovat kuitenkin
joskus haastavampia asioita kuin tulemme ajatelleeksi. Saatamme olettaa
asiakkaallamme olevan samat tiedot ja mielipiteet kuin itsellämme ja
asiakkaamme saattaa olettaa samoin meistä. Usein kuvittelemme puhuvamme
selkeästi ja luulemme myös ymmärtävämme asiakastamme täydellisesti, mutta niin
ei aina ole kaikista taidoistamme ja harjoituksestamme huolimatta. Kun huomaat
ettei asiakas ymmärrä sinua oikein, voit muuttaa myyntipuhettasi vastaamaan
asiakkaan ymmärryksen tasoa. Ihmisten välisiin kommunikaatio-ongelmiin
vaikuttavat yleensä ihmisten välinen vuorovaikutus, ihmiset itse tai
kulttuurien väliset eroavaisuudet. Myyntitilanteessa on tärkeää päästä
yhteisymmärrykseen asiakkaan kanssa ja tulkita oikein mielipiteet ja
näkemykset. Myyjä voi saada selville asiakkaan tavoitteet, motiivit ja
päämäärät ja näiden näkökulmien myötä saada yhteisymmärryksen syntymään. Kun
myyjä näkee myyntitilanteen asiakkaansa näkökulmasta, hän pystyy paremmin
perustelemaan tuotteidensa hyödyt asiakkaalleen sekä ymmärtämään hinnan
kertomisen vaikutukset. Selkeällä kielellä ammattislangia välttäen asia saadaan
paremmin ymmärretyksi. Avoimessa ja myönteisessä ilmapiirissä on helpompaa
lisätä luottamusta ja ymmärrystä toisen tarpeita ja päämääriä kohtaan.
Sanattomia
viestintäkeinoja ovat ilmeet, eleet, asennot ja äänensävy. Ellemme ole
tietoisia omasta sanattomasta viestinnästämme, voimme huomaamattamme paljastaa
tunteitamme asiakkaallemme. Myyjän on hyvä osata lukea asiakkaansa sanatonta
viestintää tietoisesti ja samalla osata hallita omat tunteensa. Sanattomista
viesteistä esimerkiksi positiivisuus tarttuu helposti myös asiakkaaseen myyjän
hyväntuulisuudesta ja hymyilevyydestä. Näin kaupanteko helpottuu ja kaupan
päättäminenkin voi nopeutua. Kohtelias ja ystävällinen käyttäytyminen on
tärkeää. Joidenkin tutkimusten mukaan sanat vaikuttavat kuulijaan vain 7%,
äänensävy 38% ja sanaton viestintä 55%. Opettelemalla tietoista kuuntelemista
ja kehon kieltä voit antaa itsestäsi oikeanlaisen vaikutelman esimerkiksi
energisenä, innokkaana ja intohimoisena persoonana. Tuotetietous ja oikeat
argumentit ovat tärkeitä, mutta sanaton viestintä ja sen osaaminen on vielä
tärkeämpää.
Kun
sinulla on tunti aikaa, voit käydä tutustumassa Chade-Meng Tanin ajatuksiin
tietoisuustaidoista ja harjoittaa samalla englanninkielen taitoasi:
Kuulin
myös Antti-Juhani Wihurilta, että hänen kirjansa ”Mindfulness työssä” on
lähtenyt painoon pari viikkoa sitten ja se tulee ulos tässä kuussa.
Ennakkotilauksia voi tehdä osoitteessa: http://www.talentumshop.fi
Menestystä
päivääsi!
Valmentajasi
TrainEtta
harriet.realetta@gmail.com
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti