22.10.2014
Kertaamme
nyt myynnin portaat uudelleen, jotta saamme myyntiprosessin selkärankaamme ja
voimme käyttää sitä käytännössä paremmin ilman tietoista ajattelua. Kun
prosessista tulee meille riittävän tuttu, emme joudu käyttämään
ajatusenergiaamme liikaa eri vaiheiden läpiviemiseen, vaan voimme keskittyä
kuuntelemaan asiakastamme.
Kun
asiakkaat on kartoitettu ja etsitty, voimme siirtyä kohderyhmän määrittelyyn ja
alustavaan tarvekartoitukseen. Sen jälkeen voimme aloittaa varsinaisen
myyntiprosessin valmistautumalla asiakastapaamiseen huolella. Aloitus ja
esittelyvaiheessa kerromme kuka olemme ja mistä tulemme sekä pyrimme saamaan
asiakkaamme huomion kiinnostuksenherättäjän avulla. Sillan avulla siirrymme
kartoitukseen. Silta on apuporras, jonka avulla lisäämme kiinnostusta ja
kerromme aihealueen sekä tapaamisen tai puhelun syyn.
Asiakkaan
tarpeet selvitämme kartoituksen avulla. Oleellisen kriteerimme on tavoitteemme saada kauppaa,
kun selvitämme asiakkaastamme kaiken tarpeellisen. Tuote-esittelyn aikana
nostatamme asiakkaan ostohalua, joka jatkuu tarjous vaiheessa. Käsittelemme
asiakkaan kysymykset ja vastaväitteet tilanteen edellyttämällä tavalla.
Tarjousvaiheen aikana tarkoituksemme on ostohalun nostattamisen lisäksi saada aikaan toimintaa ja kaupan päätös.
Kaupan
päättämisen jälkeen kertaamme myyntiehdot ja sen, mitä asiakas osti. Hyötyjen
kertaaminen on myös tärkeää. Varmistamme myös, että asiakas ymmärtää kaupan syntyneen.
Myöhemmin huolehdimme seurannasta ja asiakastyytyväisyydestä ottamalla
asiakkaaseen uudelleen yhteyttä ja vahvistamalla hänen tyytyväisyyttään
kauppaan. Käytämme tilaisuuden jälkimarkkinointiin taidokkaasti hyväksemme.
Koko
myyntiprosessin läpi aina kartoituksesta lähtien kulkee idea, jota myymme
asiakkaallemme. Idea on se syy, jonka takia asiakas ostaa tuotteitamme ja
palveluitamme.
Menestystä
päivääsi!
Valmentajasi
TrainEtta
harriet.realetta@gmail.com
Tykkäsin, kiitos, oli juuri se mitä etsin.
VastaaPoista