25.9.2014
Tuija Rummukainen (2004) on haastatellut 80 huippumyyjää
löytääkseen huippumyyjälle tyypillisiä ominaisuuksia. Hän kirjoitti
haastattelujen tuloksista kirjan nimeltä Huippumyyjien ominaisuudet &
tositarinoita 2004. Rummukainen löysi kahdeksan huippumyyjän ominaisuutta,
joista oikeanlainen asenne ja kaupanpäätöstaidot löytyivät kaikilta
haastatelluilta. Vain harvoilta myyjiltä löytyi kaikki kahdeksan ominaisuutta,
joita ovat edellä mainittujen lisäksi ajankäytön
hallinta/ tavoitteellisuus, myyntiesittelytaidot, tuotetietous, ulkoinen
olemus, uusasiakashallinta ja kyky tulla toimeen erilaisten persoonien kanssa.
Suurimmalla osalla oli kuusi tai seitsemän huippumyyjän ominaisuutta.
Timo Rope (2004) puhuu puolestaan miellyttävän vaikutelma luomisesta. Asiakkaat eivät pidä
aggressiivista myyjistä ja miellyttävän vaikutelman avulla myyntitilanteesta
saadaan positiivinen kokemus asiakkaalle. Kun huippumyyjä on myyntitoimissaan määrätietoinen ja muotoilee myyntityylinsä asiakkaan ja hänen
tilanteensa mukaisesti, hän onnistuu paremmin työssään. Huumori voi auttaa joissakin
tilanteissa, mutta tunneälyä omaava myyjä tietää, etteivät kaikki asiakkaat
ymmärrä sitä ja näin ollen osaavat käyttää sitä oikeissa paikoissa sopivissa
määrin. Jos myyntiote on
vääränlainen, kauppa voi peruuntua vaikka myyntiprosessi olisi viety läpi
muuten hienosti. (Rope 2004)
Huippumyyjän ominaisuuksia ovat pohtineet myös Nieminen ja
Tomperi (2008), jotka ovat myös tulleet siihen tulokseen, että huippumyyjällä
on oikeat arvot ja asenteet. Sen
lisäksi huippumyyjällä on heidän mukaansa
lahjakkuutta, motivaatiota ja osaamista. Edelleen heidän mukaansa on
tärkeää, että myyjä tuntee itsensä hyvin
ja hän osaa muuttaa omia tunteitaan tilanteiden vaihtelujen mukaan.
Huippumyyjä ymmärtää heidän mukaansa
erilaisia ihmisiä tunteineen ja heillä on myös verbaalista ja loogista
lahjakkuutta. Nieminen ja Tomperi ovat kanssani samaa mieltä siitä, että jatkuva harjoittelu on myyjille tärkeää
aivan samoin kuin olen maininnut huippu-urheilijoillakin olevan ja verrannut
heitä myyjiin. Kaikkia edellä mainittuja taitoja
ja lahjakkuuksia voi kehittää itsessään harjoittelun lisäksi opiskelemalla ja tekemällä myyntityötä.
(Nieminen & Tomperi 2008)
Omaa työtään voi analysoida yksin tai kollegojen ja
esimiehensä kanssa. Analysointi ei vie oikeaan suuntaan, jos vain mietitään
missä onnistuttiin ja missä ei. Jokainen niin onnistunut kuin epäonnistunutkin
myyntikäynti kannattaa mieluummin käydä läpi sen pohjalta mikä siinä meni hyvin ja
mitä kannattaa tehdä seuraavalla kerralla toisella tavalla.
Tästä saamme taas herkullisen oikeaa asennetta lisäävän
harjoituksen. Ota jokainen lihavoitu kohta tekstistä ja sano itsellesi
esimerkiksi näin: ”Minulla on oikea
huippumyyjän asenne ja osaan päättää kaupan hyvin. Osaan käyttää aikani ja
voimavarani oikeisiin asioihin. Tunnen tuotteeni hyvin ja osaan esitellä ne
taidokkaasti. Olen miellyttävä persoona ja ulkoinen olemukseni on kunnossa.
Tulen hyvin toimeen erilaisten ihmisten kanssa ja osaan uusasiakashankinnan
hyvin. Olen määrätietoinen huumorintajuinen ja osaan sovittaa myyntityylini asiakkaan
mukaan. Arvoni ovat kohdallaan ja kehitän lahjakkuuksiani , osaamistani ja
motivaatiotani jatkuvasti vaikka ne ovat nytkin jo hyvällä tasolla. Tunnen
itseni hyvin ja osaan muuttaa tunteitani tilanteeseen sopivaksi ja näin osoitan
ymmärtäväni asiakkaittani ja heidän erilaisia tunnetilojaan. Minulla on
verbaalista ja loogista lahjakkuutta, joiden käyttöä kehitän edelleen
harjoittelemalla, opiskelemalla ja tekemällä myyntityötä. Osaan analysoida työtäni ja löydän helposti ne asiat, joita voin parantaa toiminnassani.”
Voit halutessasi tehdä tästä vahvemman itsesuggestion
vaivuttamalla itsesi levolliseen tilaan aiemmin mainituilla laskemismenetelmillä
tai mindfulness-harjoituksella. Tilanteesi mukaan voit valita mindfulness
harjoituksista joko 3 minuutin tiedostavaa ja hyväksyvää läsnäoloa -harjoituksen
tai kehomeditaation (24 min), jotka löytyvät esimerkiksi osoitteesta: http://www.tyonohjauspalvelu.fi/video .
Menestystä
päivääsi!
Valmentajasi
TrainEtta
harriet.realetta@gmail.com
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti