26.9.2014
Myyjän persoonallisuus vaikuttaa myyntitilanteeseen, mutta
pelkästään miellyttävän tai muuten sopivan persoonallisuuden avulla ei tulla
huippumyyjäksi. Myyjällä on henkilökohtaisten ominaisuuksiensa lisäksi
erilaisia tietoja ja taitoja. Kyky tulla toimeen erilaisten ihmisten kanssa
kuuluu myyjän persoonallisuuteen, jonka osa henkilökohtaiset ominaisuudet ovat.
Tiedot ja taidot ovat puolestaan opittuja taitoja, joita ovat esimerkiksi vuorovaikutus-
ja myyntitaidot sekä tekniset tiedot, kuten tuotetietous.
Luonteenpiirteemme, kuten ystävällisyys, luotettavuus ja
joustavuus, ovat henkilökohtaisia ominaisuuksiamme, joiden avulla voitamme
asiakkaan puolellemme. Voimme myös kehittää luonteenpiirteitämme ja niihin
liittyviä taitojamme. Meidän pitää osata myös kuunnella asiakastamme, hänen
mielipiteitään ja äänensävyjään sekä tulkita hänen eleitään ja kehon kieltään
yleisesti. Tämän kokonaisvaltaisen kuuntelun avulla myyjän on myös helpompi
havaita asiakkaan lähettämät ostosignaalit. Olemalla ihmisistä ja heidän
tarpeistaan aidosti kiinnostuneita saamme luotua luottamuksellisen ja
ystävällisen ilmapiirin, jolla edesautamme onnistumistamme myyntityössämme ja
asiakaspalvelussamme.
Kuuntelussa ja ystävällisyydessä voimme kehittyä jo
aiemminkin mainittujen mindfulness- kuunteluharjoitusten ja toisen ihmisen
huomioon ottamisen harjoittelun avulla.
Kuunteluharjoituksestamme tässä hieman mukailtu versio:
Kun asiakkaasi kertoo
asiansa, kuuntele häntä tietoisesti. Ymmärtääksesi asiakkaan todelliset
motiivit sanomaansa, toista hänen sanomansa asia omin sanoin niin kuin sen
ymmärsit ja kysy ymmärsitkö kaikki oikein. Näin saat osoitettua asiakkaallesi
todella kuuntelevasi häntä. Asiakkaasi kertoo sinulle varmasti oletko
ymmärtänyt hänet oikein. Seuraavaksi voit pitää vaikka tauon ja miettiä, miltä
asiakkaasi sanoma sinusta tuntuu ja mitä se sinun mielestäsi merkitsee. Kun
tiedät miten haluat asiakkaallesi vastata, voit puhua asiasi. Voit myös
vuorostasi pyytää asiakastasi toistamaan sinun juuri kertomasi asian
esimerkiksi sanomalla: ”Haluan varmistaa, että osasin kertoa sinulle kaikki
olennaiset seikat ja pyytäisinkin sinua nyt kertomaan minulle, miten ymmärsit
sanomani ja miltä se sinusta tuntuu, jos sinulle sopii.”. Näin keskustelunne
etenee molempia kunnioittaen sujuvasti kohti päätöksentekovaihetta.
Monet myyntityötä tekevät käyvät myös NLP- kursseja oppiakseen paremmin tulkitsemaan asiakkaidensa elekieltä. Myyntityötä tekeville löytyy omia NLP-kursseja. Käy tutustumassa esim:
Myyntitilanteessa ei luonnollisesti aikarajasta johtuen voi jokaista
asiaa tarkistaa kahteen kertaan, mutta olennaisimmat kohdat voi tehdä tämän
harjoituksen ohjeen mukaan.
Vuorovaikutustaitoihin kuuluvat toisen ihmisen kuuntelun ja
sanattoman viestinnän tulkinnan lisäksi lisäksi myös oma kykysi ilmaista
itseäsi sanoin ja elein, kyky hillitä tunteita sekä ohjata keskustelua
halattuun suuntaan. Vaikka harjoittelemme näitä taitojamme jo syntymästämme
saakka, voimme kehittyä niissä edelleen.
Myös myyntitaidoissa voimme kehittyä. Myyntiprosessin
hallintaa mekin olemme harjoitelleet lukemalla niistä ja tekemällä
mielikuvaharjoitteita. Uusasiakashankinta, myyntisanoman välittäminen,
asiakkaiden palvelu heidän tarpeensa huomioon ottaen ja lopulta kaupan saaminen
ovat myyjälle tärkeitä tavoitteita ja osaamisalueita. Myyjän tekniset taidot
sisältävät oman yrityksen tuotetietouden ja toimintatapojen tuntemuksen lisäksi
kilpailevien yritysten tuotetietojen ja
toimintatapojen tuntemuksen. Huippumyyjät ovat opetelleet
perusteellisesti laajat tiedot myymistään tuotteista ja osaavat kertoa
esimerkiksi tuotteidensa lisäksi tuotekomponenttien alkuperästä jotain.
Myyntityö on asiakkaan auttamista. Autamme asiakasta
parhaiten kuuntelemalla ja valitsemalla oikeat argumentit. Myyjä johtaa
keskustelua vaikka asiakas olisikin äänessä 70-80% yhteisestä ajastanne.
Keskustelun johtaminen tapahtuu pitkälti esittämällä kysymyksiä, jotka vievät
keskustelua haluamaasi suuntaan. Asiakkaan vastauksista ja sanattomasta
viestinnästä myyjä tunnistaa niin asiakkaansa tiedostamat kuin tiedostamattomatkin
tarpeet.
Huippumyyjä osaa asettua asiakkaansa asemaan ja nähdä hänen
näkökulmansa aidon kiinnostuksen avulla. Hän osaa tehdä oikeita tarkentavia
kysymyksiä ja tehdä kuulemastaan yhteenvetoja. Näin myyjä tulee luoneeksi
lopulta kestävän ja pitkäaikaisen luottamukseen perustuvan asiakassuhteen,
jonka ansiosta asiakas ostaa häneltä uudelleen hyväksi havaitsemaansa palvelua
ja tuotetta. Asiakas on yleensä tyytyväisin, kun pidät lupauksesi ja hieman
jopa ylität asiakkaasi odotukset positiivisesti.
Menestystä
päivääsi!
Valmentajasi
TrainEtta
harriet.realetta@gmail.com
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti