11.9.2014
Vastaväitteet on helpompi käsitellä rauhallisena ja tässä
hetkessä eläen.
Oletko rauhallinen?
Miltä sinusta tuntuu juuri nyt?
Miten hengityksesi sujuu?
Vastauksilla ei ole mitään merkitystä, mutta vastaamalla
näihin kysymyksiin kaikessa rauhassa hiljaa mielessäsi palaat tähän kuluvaan
hetkeen. Hyväksy saamasi vastaus arvostelematta sellaisenaan itseäsi tarkkaillen.
Voit myös ajoittain tätä blogia lukiessasi pysähtyä kysymään itseltäsi: ”Miltä
minusta tuntuu juuri nyt? Tuo kysymys tuo sinut takaisin nyt hetkeen, mikäli
ajatuksesi houkuttelevat sinut ajan harhaan ja pois olemisen tilasta.
Keskittynyt lukeminenkin voi olla nyt hetkessä olemista.
Refleksinomaiset vastaväitteet
Refleksin omaiset vastaväitteet tulevat yleensä myyntipuheen
alussa erityisesti puhelinkeskustelujen aikana, kun asiakkaasi ei tiedä miksi
soitat. Et useinkaan saa edes esitettyä asiaasi kunnolla ennen kuin nämä
vastaväitteet alkavat. Tämä on asiakkaasi luonnollista puolustautumista, joka
johtuu usein epävarmuudesta ja huijatuksi tulemisen pelosta. Asiakkaasi on
kohdannut varmasti paljon myös huonoja myyjiä ja hän haluaa ehkä testata taitojasi.
Asiakkaallasi saattaa olla myös kiire ja hän voi olla siitä syystä
stressaantunut. Erityisesti tällaisessa tilanteessa myyjän on hyvä olla läsnä
nyt hetkessä. Asiakas saattaa myös pelätä ennakolta hintaa, jonka joutuu
maksamaan keskusteltua kanssasi.
Refleksinomaiset vastaväitteet eivät ole useinkaan kovin
harkittuja ja myyjän kannattaa usein ohittaa ne ohjaten asiakkaan ajatukset
muualle, koska vastaamalla näihin vastaväitteisiin saatat joutua nolaamaan
asiakkaasi ja sitä sinä et halua. Vastaväite voi myös vahvistua ja siitä
saattaa tulla todellinen vastaväite, jonka käsittely on huomattavasti
haasteellisempaa.
Vastaväitteet noudattavat usein myös jotain tiettyä kaavaa
ja opit nopeasti huomaamaan ja ohittamaan ne luontevasti. Parhaiten pääset ohittamaan
refleksinomaiset vasta väitteet esittämällä suljettuja kysymyksiä, joihin on
vain positiivisia vastausvaihtoehtoja myyntikeskustelun jatkumisen kannalta.
Puhelin myynnissä tällaisia refleksinomaisia vastaväitteitä
joutuu kuuntelemaan jatkuvasti ja joskus asiakkaat saavat niiden avulla
erityisesti uransa alussa olevan myyjän lannistumaan ja luovuttamaan jo
alkumetreillä. Tällaisessa tilanteessa myyjä voi auttaa itseään tai esimies voi
auttaa myyjää hyvin yksinkertaisella tavalla koulutuksessa ja perehdytyksessä
saadun harjoituksen ja valmistautumisen lisäksi. Kun huomaat kielteisyyden
viriävän, pysähdy tai pyydä myyntitiimisi jäsentä pitämään pieni tauko. Mieti
tai miettikää yhdessä ”Miltä minusta tuntuu juuri nyt?” –kysymykseen vastausta.
Turhautumisen tunne on merkityksellinen ja se on huomioitava hyväksyen. Muussa
tapauksessa turhautumisen tunteet jäävät vaikuttamaan tiedostamattomalle
tasolle ja estävät onnistumista myöhemmissä myyntipuheen vaiheissa tai toisten
asiakkaiden kanssa keskusteltaessa.
Jokainen voi halutessaan luopua turhautuneisuudesta ja
kielteisyydestä, kun oivaltaa niiden olevan täysin turhia myynnin esteitä.
Kenenkään ei kannata antaa negatiivisuuden vaikuttaa itseensä ja
mahdollisuuksiinsa onnistua työssään. Valmistautukaa hylkäämään negatiivisuus
kokonaan. Jos se ei kuitenkaan onnistu heti, sen olemassaolo on
yksinkertaisesti vain hyväksyttävä ja keskityttävä sen herättämiin tunteisiin.
Kun tunteet on tuuletettu ja hyväksytty, voit kuvitella itsesi läpinäkyväksi
kielteisyyden ja turhautuneisuuden aiheuttaville vastaväitteille. Mielemme
kuvittelee, että asioiden, kuten tässä tapauksessa vastaväitteiden,
vastustaminen ärsyyntymällä ja turhautumalla saa ne katoamaan. Näin ei
kuitenkaan ole. Vastaväitteitä tulee aina ja kaikilta asiakkailta. Ainoa asia,
jonka voit tehdä, on hyväksyä se, että vastaväitteitä tulee. Tästä voi tehdä
itselleen myös harjoituksen, joka kantaa työsi ulkopuolellakin kaikilla elämän
alueilla.
Harjoitus
Laita silmät kiinni ja kuvittele itsesi olevan kuin valokuva,
joka haalistuu auringon valossa. Aurinko lämmittää sinua ja muutut hetki
hetkeltä epätarkemmaksi ja läpikuultavammaksi aivan kuin auringonvalo
kumittaisi sinua lämpönsä pyyhekumin avulla. Olet nyt täysin läpinäkyvä
vastaväitteiden aiheuttamille turhautuneisuuden ja negatiivisuuden tunteille.
Olet kuin näkymätön mies tai nainen ärsyyntymisen ja turhautuneisuuden
tunteille. Kuvittele vaikka olevasi James Bondin häivetekniikalla varustetun
auton kaltainen, joka päästää valon lisäksi negatiiviset tunteesi läpi.
Yksikään vastaväite ei enää törmää kiinteään muuriin sisälläsi, eikä niin ollen
voi vaikuttaa sinuun negatiivisesti. Asiat, joiden ei pitäisi mielestäsi
tapahtua, eivät enää törmää vastarinnan muuriisi. Jos asiakkaasi puhuu
loukkaavasti tai ilkeästi vastaväitteitä esittäessään, annat puheen ja sen
aiheuttamien tunteiden mennä suoraan lävitsesi. Näin et joudu tiedostamattoman
reaktion ja kielteisyyden valtaan. Et myöskään käyttäydy hyökkäävästi,
puolustaudu tai vetäydy pois vaan pystyt rakentavasti esittämään kysymyksen tai
kommentin, joka vie myyntikeskustelua eteenpäin kohti haluamaasi ratkaisua ja
kauppaa. Annat asiakkaallesi näin anteeksi hänen tietämättömyydestä ja
peloistaan johtuvan huonon käytöksensä. Sinä olet haavoittumaton ja rohkea.
Tarvittaessa voit sanoa, ettet hyväksy jotain tiettyä käytöstä, mutta puheilla
ja vastaväitteillä tai niiden esittäjällä ei ole valtaa sinuun. Vain sinä itse
hallitset sisäistä tilaasi. Hyväksyt rauhattomatkin hetkesi ja antaudut niiden
valtaan saaden aikaiseksi antautuneen rauhan tilan, josta käsin toimiessasi
onnistut kaikessa haluamassasi. Jokainen hetki on paras hetki. Voit avata
silmäsi.
Menestystä
päivääsi!
Valmentajasi
TrainEtta
harriet.realetta@gmail.com
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti