29.9.2014
Olemme jo aiemmin todenneet, että myyjällä on oltava
oikeanlainen asenne työhönsä, jotta hän onnistuisi siinä. Myyjän toivottu
asenne pitää sisällään ainakin menestymisen ja kehittymisen halua sekä
sinnikkyyttä ja omatoimisuutta. Menestyvä myyjä tietää myös työnantajansa
arvot, jotka ohjaavat hänen toimintaansa. Työnantajan näkökulmasta on helpointa
palkata sellainen myyjä, jolla on jo valmiiksi samanlaiset arvot ja asenteet
kuin heillä. Käytännön taitojen opettaminen on helpompaa kuin uusien arvojen ja
asenteiden opettaminen.
Sama toimii toisin päin. Myös myyjän on hyvä miettiä
työnantajan arvoja ja asenteita, ennen kuin ottaa tarjotun työn vastaan.
Esimerkkinä voisin mainita todellisesta elämästä opettavaisen tilanteen. Työnantaja
ilmoittaa jo kertaalleen palaveriensa päällekkäisyyden vuoksi siirtämässään
työhaastattelussa uudelle työpaikan hakijalle nimeltä kaikki ne henkilöt, jotka
hän aikoo irtisanoa mm. täytettävästä tehtävästä. Irtisanottavien henkilöiden
huonoja piirteitä käydään haastattelun aikana läpi ja yksi näistä
irtisanottavista on lisäksi raskaana ja koeajalla. Työnantaja ymmärtää
tekevänsä lain vastaisesti irtisanoessaan raskaana olevan naisen raskauden
vuoksi, mutta ilmoittaa tekevänsä sen silti ilmoittamalla irtisanottavalle
toiset perusteet. Hakijalle hän kuitenkin kertoo tilanteen rehellisesti.
Useimmilla meistä alkaa hälytys kellot soimaan tällaisessa
tilanteessa, mutta joskus mahdollisuus tienata huomattavia summia työllään ajaa
jopa näinkin karkean epäluotettavuuden ja ammattitaidottomuuden osoituksen
edelle ja saatat ottaa tällaisen paikan vastaan. Viimeistään kuitenkin siinä
vaiheessa, kun huomaat, että yrityskulttuuriin kuuluu pomon julkiset moitteet
ja haukkuminen palavereissa vuorotellen kaikkiin kohdistuen uusinta tiimiläistä
aluksi ehkä säästellen, kannattaa lähteä toiseen työpaikkaan. Tilanne ei parane
silläkään, että uudella työntekijällä on menestymisen, kehittymisen ja
kehittämisen halua sekä sisua ja omatoimisuutta. Vähänkin selkärankaisemman
myyjän ja täysin selkärangattoman työnantajan arvoristiriita voi olla niin
suuri, että yhteistyöstä ei tule mitään.
Työntekijän rohkeus puuttua asioihin ja pyrkiä parantamaan
niitä on ongelmallista tällaisessa tilanteessa ja koituu useimmiten työntekijän
onnettomuudeksi. Myös mahdollisuus tienata suuria summia on tällaisessa
tilanteessa todennäköisesti valheellinen mielikuva, joka on luotu houkuttimeksi.
Voi toki olla, että tällaisessa yrityksessä suosikit tai jotkut vanhemmat
työntekijät onnistuvat tekemään hyvän tilin kohtuullisen usein. Todennäköistä
on kuitenkin, että tuorein tiimin jäsen saa hoitaa tehtäviä, joissa nuo
hyvinkin tienaavat kollegat muiden muassa ovat epäonnistuneet ja mahdollisuudet
tienaamiseen hukkuvat esimiehen osoittamiin vääriin tehtäviin ja asioihin
keskittyessä. Työnantajallekaan ei voi
opettaa uusia arvoja tai asenteita helposti tai lainkaan, vaikka myyjä itse
olisi kuinka hyvällä asenteella varustettu. Näin ollen myös myyjän on helpompi
valita suosiolla työnantaja, jolla on oikea asenne. Tällä hetkellä on
työnantajien markkinat työttömyysprosenttien kasvaessa koko ajan. Yhä useampi
hyvällä asenteella varustettu myyjä voi joutua huonolla asenteella ja arvoilla
varustetun työnantajan palvelukseen pakon edessä. Jos sinulla on kuitenkin
varaa valita, suosittelen ottamaan sen paremman työilmapiirin ja asenteet
omaavan työnantajan suuria lupaavien selkärangattomien työnantajien sijasta.
Tulet todennäköisesti pärjäämään paremmin, vaikka sinulle luvataankin alussa
pienempiä tienistejä.
On olemassa myös työnantajia, jotka ovat konsulteilta
oppineet kauniin tavan puhua hyvästä ja kannustavasta ilmapiiristä jne., vaikka
ovat todellisuudessa erittäin huonoja esimiestyössä. Tällaisissakin
tapauksissa, kun kaikki näyttää hyvältä tai joskus jopa liian hyvältä,
kannattaa ottaa yhteyttä vaikka johonkin yrityksessä työskentelevään henkilöön.
Teidän ei edes tarvitse tuntea toisianne, mutta voit silti kysyä ja kuunnella
rivienkin välistä mahdollisista ikävyyksistä työpaikassa. Saatat saada selville
paljon edellisen esimerkin kaltaisia totuuksia potentiaalisesta työnantajasta.
Kauniit puheet ja ajatukset eivät merkitse mitään, jos työpaikassa toimitaan
täysin niiden vastaisesti.
Myyjän huono asenne tulee puolestaan esiin esimerkiksi
asiakastapaamisissa. Myyjä ei ehkä tervehdi asiakasta ensimmäisenä tai
puhuttelee häntä epäystävällisesti. Myös asiakkaan arvostelu on merkki huonosta
asenteesta. Vapaamuotoisesta kulttuuristamme huolimatta on tilanteita, joissa
asiakasta tulee teititellä. Joidenkin mielestä asiakasta tulee teititellä aina.
Myyjällä voidaan katsoa olevan huono asenne, jos hän ei teitittele asiakasta
tai luonnollisesti, jos hän nöyryyttää asiakasta. Myyjällä on todennäköisesti
huono asenne myös silloin, jos hän ei ole kiinnostunut palautteesta tai
työtovereistaan. Huonon asenteen omaava myyjä on aina äänessä ja jättää
esimerkiksi sovitut raportoinnit yms. työtehtävät viime hetkeen.
Huippumyyjällä on sekä synnynnäisiä ominaisuuksia että
hankittuja ominaisuuksia, jotka oikealla asenteella vahvistettuna kertovat
myyjän tekemästä hyvästä tuloksesta ja hänen mahdollisuuksistaan onnistua
jatkossakin. Hyvä työnantaja tai esimies voi tukea oikeaa asennetta ja
vahvistaa myyjän hankittuja ominaisuuksia erilaisin koulutuksin ja
valmennuksin, jotta myyjän synnynnäiset ominaisuudet pääsevät oikeuksiinsa. Niin
varmistetaan huippumyyjän oikea asennoituminen jatkossakin niin omiin
tuotteisiin kuin epäonnistumisiinkin.
Vastoinkäymisiin huippumyyjä suhtautuu rauhallisesti ja
analysoiden. Vastoinkäymisiä tulee kaikille, olennaista on osata käydä
myyntiprosessi läpi miettien mitä voisi seuraavalla kerralla tehdä toisin ja
mikä onnistui. Kaupan peruuntumiset, tuotevalitukset ja asiakkaan ostohalun
katoaminen otetaan mahdollisuuksina oppia ja usein myös tehdä lisäkauppaa. Intohimoinen
myyjä välittää innostusta myös asiakkaisiin ja tekee yritykselle toivottua
tulosta.
Myyjän täytyy olla ylpeä tuotteesta ja palvelusta, jota hän
myy. Jos työnantaja ilmaisee koko ajan, että tästäkin ”paskasta” pitäisi päästä
jollain lailla eroon vaikka sillä ei ole mitään arvoa, niin työntekijänkin on
vaikea löytää keinoja myydä sitä. Hyvä työnantaja puolestaan keskittyy niiden
keinojen esiintuomiseen, joilla kyseinen huonompilaatuinen tuote saadaan
yleensä myytyä. Jollekin se on juuri sitä mitä he tarvitsevat. Nämä tahot on
vain löydettävä. Huippumyyjät löytävät ne kyllä varsinkin siinä tilanteessa,
että saavat tukea työnantajaltaan. Työnantajan tuki ei tässä tapauksessa ole
sitä, että myönnetään ehkä myötätuntoisena tai rehellisyyden nimissä tuotteen
olevan niin huono, ettei sitä kukaan osta. Huippumyyjät tietävät ketä heidän
tuotteensa hyödyttää ja millä tavalla. Heidän innostuksensa tarttuu
asiakkaisiin, koska he uskovat ideaansa myös itse.
Huippumyyjät ovat myös ylpeitä ammatistaan ja heillä on
tarve menestyä siinä. Keskivertomyyjät saattavat jopa hävetä ammattiaan.
Huippumyyjät tavoittelevat aina ykkössijaa ja pyrkivät tekemään työnsä
voittajan asenteella asiakkaansa hyvää tuotteidensa avulla lisäten. Huippumyyjä
on kiinnostunut tarinoista tuotteisiinsa ja niiden komponentteihin liittyen,
joita hän voi kertoa edelleen asiakkailleen. Näin myyjän tuotetietouskin
lisääntyy ja hän tulee kehittäneeksi tietämystään samalla, kun haluaa kehittää osaamistaan
ja työtään.
Onneksi on olemassa paljon hyviä työnantajia ja hyviä
myyjiä. Toivottavasti löydätte toisenne! Vilpilliset ja asennevammaiset myyjät
ja työnantajat ansaitsevat toisensa. Toivottavasti hekin kuitenkin oppivat
lopulta paremman asenteen elämään, työhönsä, toisiin ihmisiin ja vaikka tämän
blogin lukijaksi. Sinulla on huippumyyjän asenne, kun luet tätä blogia
kehittyäksesi edelleen myyntityössäsi!
Menestystä
päivääsi!
Valmentajasi
TrainEtta
harriet.realetta@gmail.com
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti